Końcówki do klimatyzacji
Końcówki do klimatyzacji – informacje ogólne
Gumowe węże freonowe
Gumowe węże freonowe do klimatyzacji samochodowej montowane są ze specjalnymi końcówkami, wykonanymi ze stali. Przyłącze końcówki może być bardzo specyficzne pod względem zastosowanego połączenia i kształtu wygięcia rurki końcówki, dopasowane jedynie do danego typu samochodu. Typowe rodzaje połączeń występujące w klimatyzacji samochodowej to:
- końcówka rurkowa z uszczelnieniem o-ringiem z nakrętką z gwintem wewnętrznym calowym UNF;
- końcówka z nakrętką z gwintem calowym UNF, z rurką rozflarowaną na stożek 45° (typ SAE);
- końcówka do sprężarki z nakrętką z gwintem wewnętrznym calowym 1″-14 UNF;
- końcówka rurkowa z uszczelnieniem o-ringiem z nakrętką z gwintem zewnętrznym calowym UNF;
- końcówka z gniazdem pod rurkę z gwintem zewnętrznym calowym UNF;
- końcówka z nakrętką z gwintem wewnętrznym UNF typ ORFS;
Istnieje wiele innych typów końcówek. Często stosowane są łączniki do węży, a czasami adaptory i szybkozłącza. Końcówki o dużych rozmiarach (do autobusów) wykonywane są w odmiennych standardach (kołnierze, gwinty metryczne).
Końcówki do klimatyzacji do zlutowania
Końcówki (króćce) do zlutowania umożliwiają wymianę zużytego węża i zlutowanie z przyłączem oryginalnej – końcówki – wykorzystywane jest to w przypadkach serwisowych.
Końcówki występują jako proste i kątowe. Mogą posiadać wbudowane zawory do napełniania czynnika chłodniczego.
Końcówki mogą być montowane do gumowych węży freonowych w różny sposób:
- system szybkiego montażu – końcówki posiadają specjalny kształt „ogona” do węża, zaciskane są opaskami za pomocą specjalnych szczypiec, położenie opasek ustalone jest spinkami stabilizującymi; system stosowany jest przede wszystkim w serwisie;
- zaciskanie tulejkami – tulejki z blachy są zintegrowane z końcówką, zaciskanie specjalnymi kształtowymi, karbowanymi szczękami na prasach zaciskowych – system stosowany przede wszystkim w produkcji seryjnej;
- skręcane – tulejki nakręcane na wąż, końcówki wkręcane w tuleję i w wąż – system rzadko obecnie stosowany.
Dobierając końcówkę należy prawidłowo określić typ i rozmiar przyłącza, średnicę wewnętrzną węża oraz jego średnicę zewnętrzną (czy wąż freonowy jest tradycyjny „gruby”, czy cienki).