Węże do klimatyzacji
Węże do freonu do klimatyzacji – informacje ogólne
W klimatyzacji samochodowej stosowane są węże freonowe gumowe z mieszanek gumowych najwyższej jakości, dodatkowo zwykle posiadające cienką warstwę nylonu (poliamidu) w wewnętrznej warstwie gumy syntetycznej (tzw. typ BARRIER), co minimalizuje przenikalność freonu. Węże wytwarzane są wg norm np. SAE J2064. Typowe węże do freonu do samochodów osobowych posiadają średnice wewnętrzne: 8, 10, 13 i 16 mm i wzmocnienie tekstylne. Wytwarzane są w wersji z grubą ścianką lub w nowszej wersji LW (ścianka pocieniona). Większe węże (o średnicach wewnętrznych np. 22, 28 lub 35 mm) mają zwykle oplot stalowy i używane są w większych instalacjach np. dla autobusów. Ciśnienia robocze węży freonowych wynoszą zwykle do 35 bar, temperatura od -40°C do +135°C.
Węże do klimatyzacji samochodowej
Węże samochodowe do freonu należy montować ze specjalnymi końcówkami. Są one dostępne w formie kompletnych przewodów dla danego typu samochodu w punktach serwisowych. Wykonywanie wymiany i napraw, przy zachowaniu profesjonalizmu, jest jednak możliwe.
Do przemysłowych freonowych instalacji chłodniczych można stosować specjalne węże termoplastyczne do freonu (warstwa wewnętrzna – poliamid). Znajdują one również zastosowanie do napełniania i testowania instalacji samochodowych oraz (w mniejszych średnicach) do instalacji chłodniczych z dwutlenkiem węgla. Węże termoplastyczne do freonu należy montować ze standardowymi końcówkami hydraulicznymi, a w mniejszych średnicach (do testowania i napełniania instalacji) ze specjalnymi końcówkami opisanymi razem z wężem.