Wywiad z Silesia Automotive

Silesia Automotive:
„Jedni lubią wspinać się po górach, inni nie potrafią żyć bez muzyki i tańca.
My mamy smykałkę do motoryzacji.”

Tubes International: Jak powstała Silesia Automotive?
Silesia Automotive: Koło naukowe Silesia Automotive powstało w 2010 roku. Założycielami byli studenci chcący stworzyć swój własny projekt oraz opiekun koła dr inż. Paweł Fabiś, który nadal z nami pracuje. Już niebawem po założeniu koła padła decyzja, żeby poświęcić się budowie bolidu w ramach serii Formula Student, w której studenci z całego świata konstruują swoje pojazdy według określonych zasad oraz ścigają się nimi na międzynarodowych zawodach. Projektowanie i budowa pierwszego bolidu o oznaczeniu WT-01 trwały kilka lat, by w końcu w 2015 roku wystartować w zawodach Formula Student na Węgrzech. W najważniejszym wyścigu Endurance WT-01 zespół zajął 19 miejsce spośród 42 drużyn. W 2016 roku wystartowaliśmy jeszcze pojazdem WT-01 we Włoszech, a w grudniu 2016 r. już kolejnym pojazdem WT-02 “Chachor” w Australii.

TI: Wasz zespół dzieli się na sekcje. Jak wygląda podział ról podczas prac?
SA: Nasz zespół dzieli się na dział mechaniczny zajmujący się projektowaniem i budową pojazdów oraz na dział zajmujący się marketingiem oraz kosztorysem i biznesplanem (są to konkurencje tzw. części statycznej zawodów). Każdy z działów ma pomniejsze sekcje, które np. w dziale mechanicznym dzielą prace na poszczególne układy bolidu. Każda z sekcji ma swojego lidera i działa niezależnie. Nad całym zespołem czuwa natomiast Team Leader. Podział wygląda dosyć korporacyjnie, jednak jesteśmy przede wszystkim zespołem kolegów, który działa dla wspólnego celu.

TI: Sezon 2017 już się skończył, jak go podsumujecie?
SA: Był to sezon niestety pechowy. Głównie dlatego, że z przyczyn od nas niezależnych nie mogliśmy wziąć udziału w zawodach, na które byliśmy zapisani, czyli w Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech. Jednakże wyciągamy ważne wnioski z tego roku. Pozwolą nam one zabezpieczyć się przed podobnymi nieszczęściami w kolejnych latach.

Silesia Automotive

TI: Jak zwykle wyglądają Wasze przygotowania do następnego sezonu?
SA: Przede wszystkim jest to projekt i budowa nowego pojazdu, gdyż regulamin nie dopuszcza do udziału w zawodach pojazdów starszych niż rok. Równocześnie szukamy partnerów, którzy pomogą nam w realizacji tego projektu. Staramy się jeszcze zaplanować wydarzenia, np. targi motoryzacyjne, w których zaprezentujemy się szerszemu gronu ludzi. No i oczywiście rejestrujemy się na zawody i określamy sobie wszystkie terminy na ukończenie konkretnych prac.

TI: Jakie macie cele na 2018 rok?
SA: W 2018 roku chcemy rozpocząć prace nad trzecim bolidem WT-03. Nie planujemy udziału w zawodach. Budowa drugiego pojazdu trwała zaledwie pół roku i zapewne zdążylibyśmy zbudować kolejny w podobnym czasie, ale jest to za duże tempo i nie ma czasu na dokładne sprawdzenie konstrukcji i wyeliminowanie błędów. Dlatego dajemy sobie dodatkowy rok. W pierwszej połowie 2018 r. chcemy mieć gotowy projekt pojazdu, by bezzwłocznie zacząć jego budowę. Ze względu na mniejszy pośpiech chcemy również zaprezentować się w większej ilości miejsc niż było to dotychczas.

Silesia Automotive

TI: Co Was zaskoczyło podczas prac nad bolidem?
SA: Cały czas zbieramy doświadczenie, dlatego coraz mniej rzeczy może nas zaskoczyć. Jednak każdy członek naszego zespołu kiedyś się zdziwił – faktem, że zaprojektowana przez niego rzecz, często będąca pierwszym projektem w życiu, działa i funkcjonuje w pojeździe wyścigowym!

TI: Jakie węże i złącza są potrzebne do zbudowania bolidu? Jakie pełnią funkcje?
SA: Nasz bolid posiada te same układy co zwykły samochód. Jednak my potrzebujemy elementów przeznaczonych do pracy w wyścigowych warunkach. Dlatego na przykład elastyczne przewody hydrauliczne do układu hamulcowego i sprzęgła oraz przewody do układu paliwowego i smarowania, są w stalowym oplocie, co znacznie poprawia wytrzymałość i tym samym bezpieczeństwo. Niezastąpione w łączeniu tych przewodów są śruby banjo. A w przypadku układu chłodzenia oraz dolotowego, dostarczającego powietrze do silnika, korzystamy z silikonowych łączników mocowanych za pomocą opasek zaciskowych.

TI: Dlaczego bolidy to Wasza pasja?
SA: Jedni lubią wspinać się po górach, inni nie potrafią żyć bez muzyki i tańca. My mamy smykałkę do motoryzacji. A skoro mamy możliwość realizacji tak niecodziennego projektu, to nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie spróbowali.

TI: Który produkt od naszej firmy zarekomendowalibyście innym pasjonatom motoryzacji?
SA: Pasjonaci motoryzacji znajdą wiele produktów do swoich pojazdów w ofercie Tubes International. My gorąco polecamy węże hamulcowe teflonowe w stalowym oplocie, aluminiowe śruby banjo o różnym kącie wygięcia oraz różnego rodzaju łączniki silikonowe dla motoryzacji.

TI: Dziękujemy za rozmowę!

Dowiedz się więcej o: