Wywiad z teamem AGH Racing

AGH Racing:
“Każdy w życiu dąży do pewnych celów, dla nas głównym
jest udział w zawodach Formuły Student, gdzie możemy
zaprezentować bolid, który został zaprojektowany
i zbudowany całkowicie przez nas.”

Tubes International: Od czego zaczęła się historia AGH Racing?
AGH Racing: Historia zespołu AGH Racing rozpoczęła się w 2012 roku, kiedy grupa entuzjastów motoryzacji z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki AGH porwało się na szaloną na pozór ideę – zbudować pierwszy w Krakowie studencki bolid wyścigowy. Pierwszy samochód powstał metodą prób i błędów, lecz konstrukcja była na tyle dobra, że na pierwszych zawodach na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii przystąpiliśmy do wszystkich konkurencji. Wydarzenia te sprawiły, że projekt szybko zyskał dużą popularność i uznanie, zarówno wśród studentów jak i władz uczelni, co przyczyniło się do większego wsparcia i szybszego rozwoju projektu.

AGH Racing

TI: Dlaczego bolidy to Wasza pasja?
AGH R: Dla jednych odpowiedzią będzie motoryzacja, dla drugich praca inżyniera, dla trzecich… Każdy w życiu dąży do pewnych celów, dla nas głównym jest udział w zawodach Formuły Student, gdzie możemy zaprezentować bolid, który został zaprojektowany i zbudowany całkowicie przez nas. Chociaż ludzie dołączają do AGH Racing z różnych powodów, wszystkich łączy duma i radość z projektowania, budowania i współtworzenia tak skomplikowanego projektu.

TI: Jak przebiega proces konstruowania bolidu?
AGH R: Zaczynamy od burzy mózgów, wprowadzamy zmiany i zaczynamy projektować! Z każdym sezonem jesteśmy bogatsi o nową wiedzę i doświadczenia, a dzięki startom z poprzednimi bolidami mamy dane niezbędne do konstruowania lepszych maszyn. Konstrukcja podzielona jest na podzespoły, tak jak nasze koło, aby każdy mógł jak najlepiej skoncentrować się na swoim projekcie. Nie zapominamy jednak o tym, że bolid musi tworzyć perfekcyjnie zgraną całość, stąd też spotkania projektowe wszystkich podzespołów odbywają się w tym samym czasie i miejscu, a współpraca między nimi jest szeroka.

TI: Co Was zaskoczyło podczas projektowania?
AGH R: Z roku na rok coraz sprawniej podchodzimy do procesu projektowania, widać efekty doświadczenia i tego, że to kolejny bolid, a nie pierwszy. Zaskoczeniem dla wielu może być to, jak tak duży zespół projektowy może się zgrać i efektywnie pracować, zwłaszcza że tworzą go studenci.

AGH Racing

TI: Ile czasu zajęło Wam zbudowanie AGH RT4.0, czyli Grażyny?
AGH R: Budowa każdego bolidu, uwzględniając cały proces projektowania trwa mniej więcej od października do czerwca. Z Grażyną było podobnie :)

TI: Do czego posłużyły Wam produkty od Tubes International?
AGH R: Produkty od Tubes International posłużyły nam zarówno do budowy elementów bolidu – układu chłodzenia, hamulcowego, paliwowego, pneumatycznej zmiany biegów, jak i do wyposażenia naszych garaży – dzięki elementom instalacji od tego roku możemy używać w naszym garażu również narzędzi pneumatycznych. Produkty posłużyły także w produkcji elementów kompozytowych, gdzie użyliśmy węża polietylenowego oraz węża Rilsan HT, w technologiach infuzji oraz ręcznego laminowania z użyciem próżni. Bardzo wysoka jakość produktu pozwoliła nam wykonać elementy bez występowania przecieków czy też nieszczelności. Na duży plus zasługuje również zaopatrzenie punktu Tubes International w Krakowie, który w sytuacji awaryjnej dysponował odpowiednim metrażem węża dzięki czemu wszystkie elementy zostały wykonane na czas.

AGH Racing

TI: Formuła Student – co to jest?
AGH R: Są to zawody przeznaczone dla uczelni i wydziałów technicznych z całego świata. Na różnych torach wyścigowych – często tych samych, na których odbywają się wyścigi Formuły 1 – studenci z najlepszych szkół wyższych prezentują swoje bolidy. Liczą się zarówno właściwości jezdne auta jak i jego prezentacja. Samochody zaliczają się do różnego rodzaju klas i muszą spełniać szereg wymagań bezpieczeństwa narzuconych regulaminem zawodów FS.

Studenci są oceniani w szeregu konkurencjach statycznych, a także dynamicznych. Na konkurencje statyczne składa się Business Presentation, Cost Report, Design Event. Kolejno zespoły przedstawiają w nich swój pomysł na to, jak czerpać zyski z budowy określonej liczby samochodów. Przedstawiają koszt budowy bolidu i uzasadnienie danych wydatków oraz na koniec prezentują cały samochód i opowiadają o tym jak jest skonstruowany, jednocześnie odpowiadając na zadane przez sędziów pytania. Zanim będzie można przystąpić do konkurencji dynamicznych, samochód musi przejść tak zwany sprawdzian techniczny, czyli Scrutineering. Test ten sprawdza czy dana konstrukcja jest zgodna z regulaminem Formuły Student i czy nadaje się do jazdy po prawdziwym torze wyścigowym. Następnie samochód musi zdać TILT, NOISE i BREAK test. Jeśli wszystko jest w porządku zaczynają się konkurencje dynamiczne, do których zaliczamy Skid Pad (tak zwaną ósemkę), Acceleration (przejazd na dystansie 75m z jak najszybszą prędkością) oraz Autocross, czyli najszybsze okrążenie, które jednocześnie jest przejazdem kwalifikacyjnym do ostatniej konkurencji – Endurance.

AGH Racing

TI: Jak podsumujecie sezon 2017?
AGH R: Stabilny wzrost i sukces. Grażyna jest naszym najlepszym bolidem zbudowanym do tej pory. Niestety wiele opóźnień sprawiło, że swoje prawdziwe oblicze pokazała dopiero w Hiszpanii.

TI: Jakie macie plany na następny rok?
AGH R: W następnym sezonie chcemy wystartować z dwoma bolidami – nowym spalinowym oraz nowością dla nas – elektrycznym. Celem naszym też jest oczywiście wygrana zawodów FS, ale dajemy sobie granicę błędu – podium też będzie całkiem satysfakcjonujące ;)
W planach mamy wyjazd w dalekie miejsce – dzięki uzyskaniu grantu „Najlepsi z Najlepszych 2.0”, ale o tym w swoim czasie… :)

Dowiedz się więcej o: