Elementy przygotowania powietrza (FRL)
FRL – przygotowanie powietrza jako czynnika roboczego w pneumatyce
Powietrze atmosferyczne zanieczyszczone jest gazami, parami i cząsteczkami różnych związków chemicznych oraz poruszającymi się w powietrzu pyłami o różnorodnym kształcie, strukturze i gęstości. Skład i stężenie zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym jest zależne od lokalizacji oraz pory roku. Wszystkie te zanieczyszczenia znajdą się w instalacji pneumatycznej wzbogacone o zanieczyszczenia wnoszone w czasie sprężania, o ile nie zostaną usunięte z powietrza przed i po sprężaniu. Przygotowanie sprężonego powietrza w pneumatyce realizowane jest w specjalnych urządzeniach (elementach przygotowania powietrza – FRL) i polega na:
- usunięciu z niego zanieczyszczeń (filtr, F- filter),
- redukcji ciśnienia do wymaganego poziomu (reduktor, R – regulator),
- wprowadzeniu czynnika smarnego (smarownica, L – lubricator).
Dodatkowo najczęściej przed elementami FRL instalowany jest zawór odcinająco – załączający, natomiast za elementami FRL (przed urządzeniami wykonawczymi) instalowany jest często zawór łagodnego startu. Oczyszczone powietrze powinno się charakteryzować:
- brakiem wody w postaci kropel – para wodna jest dopuszczalna, o ile punkt rosy (temperatura skraplania powietrza przy danym ciśnieniu i wilgotności) jest o 5 ÷ 10°C niższy od najniższej temperatury w instalacji, a wilgotność względna w najniższej temperaturze roboczej nie przekracza 80% (wilgotność względna jest wyrażana w %, 0% – powietrze suche bez pary wodnej, 100% – całkowicie nasycone parą wodną – jego oziębienie spowoduje od razu wykraplanie się wody),
- brakiem oleju oraz innych cieczy w postaci kropel,
- zanieczyszczeniami mechanicznymi poniżej 50 µm.
Filtry:
- filtr jest urządzeniem, które nie usunie z powietrza wody w postaci pary wodnej (do tego celu służą osuszacze chłodnicze lub adsorpcyjne – działające na zasadzie przepuszczania powietrza przez zbiornik z adsorbentem na którym wytrąca się wilgoć);
- wkładka filtracyjna powinna być wymieniana na nową średnio co pół roku (w zależności od stopnia zabrudzenia powietrza);
- filtry dokładne (depuratory) należy poprzedzać filtrami z wkładką o stopniu filtracji 5 µm. Wkładka ta usunie największe zabrudzenia, nie powodując szybkiego zapychania się filtra dokładnego.
Zawory redukcyjne (reduktory):
- zakres ciśnienia wyjściowego zaworu redukcyjnego należy dobrać tak, aby wymagane ciśnienie robocze mieściło się w zakresie, ale było jak najbliżej maksymalnego ciśnienia wyjściowego zaworu. Zawór redukcyjny utrzymuje wtedy dokładniej wartość zadaną i posiada mniejszą histerezę.
- należy zadbać o czystość powietrza dolotowego do zaworu redukcyjnego. Ewentualne zabrudzenia mogą spowodować nie domykanie się zaworu i zjawisko ciągłego upustu powietrza przez odpowietrzenie wtórne.
- niektóre zawory redukcyjne posiadają ciągły upust powietrza, co nie jest wadą (w ten sposób jeszcze bardziej dokładnie utrzymują wymaganą wartość ciśnienia wyjściowego).
- nastawa wymaganego ciśnienia w większości reduktorów powinna być ustawiana „od dołu”.
Smarownice:
- Większość pneumatycznych elementów wykonawczych (np. wszystkie napędy – siłowniki MW-…) może pracować bezsmarowo (bez zewnętrznej smarownicy). W przypadku użycia smarownicy należy pamiętać o cyklicznym uzupełnianiu zbiornika olejem, gdyż mgła olejowa wypłukuje smar fabryczny z elementów.
- Przy montażu smarownicy i uruchomieniu, iglicę regulującą wielkość mgły olejowej należy zamknąć a następnie otworzyć do wymaganej wartości dozowania oleju.
- Długość instalacji pomiędzy smarownicą a elementami wykonawczymi nie powinna być większa niż 7 metrów
Lista produktów: